Syndrom pasma biodrowo-piszczelowego

styczeń 2, 2020 - Danuta

Ból  kolana, który pojawia się po bocznej stronie stawu często może towarzyszyć osobom czynnie uprawiającym sport, a przede wszystkim biegaczom. Pojawia się w trakcie oraz po wysiłku i ma kłujący charakter, zmuszający do przerwania aktywności.

Czym jest pasmo biordowo-piszczelowe?

Jest to struktura łącznotkankowa rozpoczynająca się w okolicy talerza biodrowego, zbudowana z trzech pasm ścięgnistych, które odchodzą od mięśni: pośladkowego średniego, pośladkowego wielkiego i naprężacza powięzi szerokiej. W swoim przebiegu ciągnie się w dół przechodząc przez okolice nadkłykcia bocznego, aż do kłykcia bocznego kości piszczelowej. Pełni ono funkcje stabilizującą kolano w wyproście i hamuje przywodzenie.

Skąd się bierze ból?

Ten charakterystyczny objaw został nazwany syndromem pasma biodrowo-piszczelowego (ang. Iliotibial Band Syndrome- ITBS). Często ma związek z dysbalansem mięśniowym lub przeciążeniami w tym obszarze.

Jeszcze do niedawna sądzono, że źródłem problemu jest tarcie pomiędzy pasmem, a strukturami pod nim leżącymi. Ostatnie badania rzucają nowe światło na sprawę, ponieważ jako źródło bólu opisują tkankę łączną leżącą pomiędzy pasmem, a nadkłykciem bocznym. W kaletce maziowej zbiera się płyn w związku z czym dochodzi do obrzęku i zgrubienia. Nadmierne napięcie pasma np. w wyniku jego przeciążenia będzie powodować ucisk elementów chrzęstnych oraz zmniejszać przepływ krwi i chłonki.

Co powoduje ITBS?

• Można to powiązać z brakiem stabilności miednicy, który wynika z osłabienia mięśni odwodzicieli stawu biodrowego – mm. naprężacz powięzi szerokiej, pośladkowy średni i mały. Asymetria miednicy może powodować funkcjonalne skrócenie kończyny co bezpośrednio wpływa na nieprawidłowe rozłożenie obciążeń na obie kończyny.
  • Dysbalans pomiędzy grupą mięśni przywodzących i odwodzących może wpływać na nieprawidłowe obciążanie kończyny podczas biegu.
  • Wady w obrębie stóp i kolan, zwłaszcza kolana szpotawe mogą powodować przyparcie struktur leżacych w bocznym przedziale kolana.

Jeśli problem brzmi dla Ciebie znajomo, skontaktuj się z fizjoterapeutą, który odpowiednio zdiagnozuje przyczynę, a następnie pomoże ją wyeliminować poprzez odpowiednie techniki manualne oraz fizykoterapię.