akupunktura w zespołach bólowych

Akupunktura w zespołach bólowych – czy to działa?

kwiecień 5, 2019 - Danuta

Akupunktura jest metodą oddziaływania na organizm wywodzącą się z Chin, gdzie znana jest już od kilku tysięcy lat. U podstaw akupunktury leży tradycyjna chińska teoria meridianów, czyli kanałów, które mają przebiegać w organizmie, przenosząc tzw. chi – „siłę życiową” oraz „energię”. Tradycyjna Medycyna Chińska podaje, że akupunktura pozwala kontrolować przepływ chi, a tym samym zmniejszać dolegliwości bólowe.

Na czym polega akupunktura?

W naszym kraju akupunktura nie jest zjawiskiem obcym, a coraz więcej klinik i gabinetów fizjoterapeutycznych wprowadza ją do swojej oferty. Po ustaleniu diagnozy pacjentowi może zostać zaproponowana akupunktura jako metoda łagodzenia zespołów bólowych. Dobór punktów na ciele oraz sposób ich nakłucia ustalany jest indywidualnie do każdego przypadku. Do akupunktury wykorzystuje się bardzo cienkie i delikatne igły – około 5-15 igieł wbija się na głębokość do kilku centymetrów, w zależności od grubości tkanki tłuszczowej. W niektórych przypadkach stosuje się także terapię ciepłem, czyli tzw. przyżeganie, polegające na ogrzewaniu skóry tuż nad punktami akupunktury za pomocą Moksy – specjalnego ziołowego cygara mającego wzmacniać skuteczność zabiegu.

Kiedy warto skorzystać z akupunktury?

Akupunktura coraz częściej wykorzystywana jest w leczeniu dolegliwości bólowych, stanowiąc alternatywę dla leków uśmierzających ból. Udowodniono, że akupunktura wyzwala endorfiny i inne neuroprzekaźniki, które pełnią funkcję naturalnych środków przeciwbólowych mobilizujących organizm do walki z dolegliwościami. Akupunktura polecana jest pacjentom zmagającym się z przewlekłymi zespołami bólowymi kręgosłupa, bioder, kolan, ramion, karku, pleców, barków oraz łokci, a także bólami migrenowymi, napięciowymi i poudarowymi oraz drętwieniem kończyn górnych i dolnych. Profesjonalnie przeprowadzona akupunktura może złagodzić ból i zapobiec jego nawrotom.