terapia manualna

Historia o terapii manualną – zdrowie w dobrych rękach

marzec 20, 2019 - Danuta

Metoda z historią w tle!

Jak wskazują źródła historyczne, już nasi starożytni przodkowie „brali sprawy w swoje ręce”, wykorzystując dotyk w leczeniu dolegliwości bólowych stawów, więzadeł i mięśni. Można ich zatem uznać za prekursorów terapii manualnej. Przez kolejne tysiąclecia ludzkość wykorzystywała terapeutyczne właściwości odpowiednich chwytów, ucisku, rozciągania i ruchów biernych, a wraz z postępem wiedzy na temat fizjologii człowieka udoskonalała techniki i wprowadzała w życie kolejne sposoby na niesienie ulgi w bólu i przywracanie sprawności ruchowej. W XIX wieku terapia manualna została obiektem badań naukowych, by w połowie XX wieku stać się jedną z usankcjonowanych metod diagnostycznych i terapeutycznych – aprobowaną przez autorytety w dziedzinie rehabilitacji leczniczej oraz zalecaną i praktykowaną w ośrodkach medycznych na całym świecie.

Komu zalecana jest terapia manualna?

Terapia manualna to metoda, z której korzystają pacjenci z ograniczoną sprawnością ruchową powstałą w wyniku urazów, przeciążeń czy zmian zwyrodnieniowych. Zalecana jest także osobom z zaburzeniami postawy ciała oraz przy nieprawidłowościach w układzie mięśniowo-powięziowym. Wskazaniem do stosowania terapii manualnej są m.in. bóle kręgosłupa i stawów o różnej etiologii, nerwobóle, uszkodzenia stawów, złamania i zwichnięcia, napięcia mięśniowe, a także urazy sportowe. Wprowadzenie terapii manualnej do procesu leczenia musi zostać poprzedzone diagnozą kwalifikującą pacjenta do jej stosowania. Fizjoterapeuta przeprowadza w tym celu dokładny wywiad, wykonuje badanie palpacyjne, sprawdza zakres ruchu pacjenta i jego siłę mięśniową. Dzięki temu nie tylko udaje się zlokalizować źródło i przyczynę dolegliwości, lecz także indywidualnie dobrać odpowiednią technikę terapeutyczną, która przyniesie spodziewane efekty, czyli poprawi sprawność ruchową lub zmniejszy dolegliwości bólowe pacjenta.

Kto może wykonywać terapię manualną?

Na stronach czy forach internetowych nietrudno znaleźć ogłoszenia i wpisy polecające dotyczące usług tzw. „kręgarzy”. Skuteczność ich pracy mają potwierdzać liczne entuzjastyczne opinie osób, które skorzystały z takiej oferty i poczuły się znacznie lepiej. Rekomendacja jest warta uwagi, jeśli polecane usługi wykonuje wykwalifikowany chiropraktyk lub osteopata, czyli wykształcony w tym kierunku i odpowiednio przeszkolony profesjonalista z zakresu terapii manualnej. Wybór specjalisty, którego zadaniem będzie niesienie pomocy w bólu i ograniczeniach ruchowych, warto poprzedzić konsultacją z lekarzem rodzinnym lub ortopedą. Korzystanie z usług „ludowych kręgarzy”, którzy od razu przechodzą do tzw. „nastawiania”, może okazać się fatalne w skutkach. Manipulowanie w obszarze kręgosłupa bez uprzedniego wywiadu i zapoznania się z dokumentacją medyczną, zdjęciem RTG, rezonansem lub obrazem z tomografu może skończyć się poważnymi dolegliwościami lub w skrajnych przypadkach trwałymi uszkodzeniami. Sięgając po pomoc w kłopotach z kręgosłupem czy narządami ruchu, warto także pamiętać, że terapia manualna nie ogranicza się do tzw. „nastawiania” kręgów, a specjalista zajmujący się tą dziedziną jest w stanie zaoferować pacjentowi szerokie spektrum skutecznych działań, które pomogą mu wrócić do sprawności.