Czy mięsień płaszczkowaty jest ważny?

styczeń 2, 2020 - Danuta

Odpowiedź brzmi: TAK! Jest jednym z najbardziej niedocenionych mięśni w naszym ciele. Ze względu na swoje położenie i funkcje może być źródłem wielu dolegliwości dotyczących kończyn dolnych. Gdy o niego dbamy- odpowiednio rozciągnięty i elastyczny idealnie spełnia wszystkie swoje funkcje.

Jakie są zatem funkcje mięśnia płaszczkowatego?

• umożliwia zgięcie podeszwowe stopy
  • stabilizuje kość piszczelową względem stawu skokowego

Jakie mogą wynikać problemy w przypadku jego zaniedbania:

Ze względu na przewagę włókien wolnokurczliwych jest podstawą i fundamentem funkcjonowania biegaczy długodystansowych, chodziarzy czy tancerzy. Liczne badania wskazują, że jego napięcie i wykorzystanie wzrasta kilkukrotnie podczas biegu. Biorąc pod uwagę, że razem z mięśniem brzuchatym tworzą tzw. mięsień trójgłowy łydki, który w 2/3 swojej długości przechodzi tworząc ścięgno Achillesa jest ważnym elementem w powstawaniu wielu problemów kończyn dolnych.

Ze względu na swoje duże unaczynienie mięsień ten nazywany jest „drugim sercem”. Jego skurcz dzięki działaniu pompy mięśniowej umożliwia przepływ krwi żylnej z kończyn dolnych do wyższych rejonów ciała. Jego kondycja jest zatem kluczowa w zapobieganiu schorzeń o podłożu naczyniowym.

Co wywołuje dolegliwości bólowe:

Czynności, które najbardziej obciążają mięsień i mogą wywołać jego dysfunkcje w momencie, w którym jest on osłabiony:

• bieganie
  • regularne chodzenie w butach na obcasach i w butach ze sztywną podeszwą
  • wspinaczka
  • spanie ze stopami w zgięciu podeszwowym (na brzuchu)

W przypadku dużego lub nieprawidłowego obciążania mięsień płaszczkowaty reaguje zwiększonym napięciem i zaburzeniem elastyczności. Na początku objawia się to przede wszystkim sztywnością i lekkim bólem łydki. Gdy zbagatelizujemy sprawę, oprócz narastającego napięcia może dojść do powstawania aktywnych punktów spustowych, które wywołują ból i mogą powodować zastoje żylne w podudziach. Napięty mięsień płaszczkowaty może również dawać objawy w odleglejszych strukturach ciała i powodować bóle w obrębie pięty, ból podeszwy stopy, tendinopatię ścięgna Achillesa i ostrogę piętową, ból stawu krzyżowo-biodrowego, zespół niespokojnych nóg.

Jak sobie pomóc:

Pierwszą pomocą w walce z nadmiernym napięciem mięśni jest suche igłowanie, kinesiotaping, roling mięśni przy użyciu rollera oraz ćwiczenia wzmacniające.

Leczenie jednak nie powinno się skupić wyłącznie na jego rozluźnieniu. Podczas wizyty u fizjoterapeuty pomoże on Wam dojść do przyczyny wzmożonego napięcia i je wyeliminować.